Studies Document Roles of Good and Bad Fats in Cancer | | By Jack Challem - The Nutrition Reporter
| Two new studies add evidence supporting
the role of omega-3 fish oils in reducing the risk
of prostate and colon cancer.
In the first study, John S. Witte, PhD, of the
University of California, San Francisco, and his
colleagues compared the diets of 466 men diagnosed
with aggressive prostate cancer and 478
age-matched control subjects. They also looked
at how a genetic risk factor for prostate cancer
was influenced by omega-3 intake.
Overall, men with a high intake of omega-
3 fats, which have anti-inflammatory benefits,
had a 63 percent lower risk of developing aggressive
prostate cancer, compared with men who
consumed few omega-3 fats.
Men with a particular genetic variation in
their Cox-2 gene, which promotes inflammation,
combined with low intake of fish oils, had
a five and one-half time greater risk of developing
aggressive prostate cancer, compared with
men who consumed a lot of fish oils.
In the second study, Karsten H. Weylandt, MD,
PhD, of Massachusetts General Hospital, Boston,
and his colleagues studied the effects of arachidonic
acid (AA), a pro-inflammatory omega-6 fat, and
docosahexaenoic acid (DHA), one of the principal
anti-inflammatory omega-3 fats.
Using colon cancer cells, he found that AA
promoted cell growth, whereas DHA reduced
the viability of cancer cells. DHA reduced
AA-stimulated cell proliferation and significantly
lowered the production of prostaglandin E2, a
pro-inflammatory byproduct of AA. In addition,
DHA reduced colon cancer cell proliferation,
with higher doses having a greater effect. DHA
also reduced the activity of Cox-2.
References: Fradet V, Cheng I, Cassey G, et al.
"Dietary omega-3 fatty acids, cyclooxygenase-2
genetic variation, and aggressive prostate cancer
risk." Clinical Cancer Research, 2009;15:2559-
2566. Habbel P, Weylandt KH, Lichopoj K, et
al. "Docosahexaenoic acid suppresses arachidonic
acid-induced proliferation of LS-174T
human colon carcinoma cells." World Journal of
Gastroenterology 2009;15:1079-1084. More Health Hotline articles |